Sunday 29 January 2012

Sinar Harian: Himpun terus anjur program martabat Islam


KEPALA BATAS - Umat Islam digesa mempertahankan benteng akhir - pegangan akidah dengan mendekatkan diri kepada memenuhi tuntutan ajaran agama agar tidak mudah terjebak dengan gejala murtad.

Timbalan Pengerusi Himpunan Sejuta Umat Selamatkan Akidah (Himpun), Abdullah Zaik Abd. Rahman berkata, tanpa kekuatan dan kejituan akidah, mereka akan mudah dipengaruhi khususnya membabitkan pertukaran agama.

"Isu kekurangan roh menghayati ajaran Islam dan mudah terikut-ikut atau meniru budaya songsang yang sengaja diterap ke dalam masyarakat oleh pihak tidak bertanggungjawab merupakan jalan mudah umat Islam dipesongkan.

"Tambahan pula ketiadaan undang-undang yang khusus mengenai murtad membolehkan pihak tertentu tidak takut untuk menyusup dan mengalih perhatian umat Islam untuk mengubah agama," katanya ketika menyampaikan ucapan pada Himpun Peringkat Pulau Pinang di Pusat Budi Penyayang, di sini, hari ini.

Beliau yang juga Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) berkata, walaupun majoriti umat Islam di negara ini tetap berpegang pada prinsip tiada istilah tawar menawar untuk melindungi akidah daripada dicemari tetapi ia terus berlaku akibat iman tidak kukuh.

"Istilah Kristianisasi sepatutnya difahami bahawa ia menjurus ke arah memurtadkan umat Islam dan sebagai anggota masyarakat kita menentang keras usaha ini.

"Kita tidak menentang penganut agama Kristian tetapi apa yang diperjuangkan kerana mereka cuba merosakkan umat Islam iaitu menjadi murtad," katanya.

Menurutnya, tiada agenda politik yang dibawa oleh Himpun sebaliknya mengajak semua umat Islam bersatu dan bernaung di bawah satu akidah. Ini kerana sebagai anggota masyarakat mereka mempunyai kewajipan untuk mempertahankan kesuciannya.

Sementara itu, pada sidang media kemudiannya, Abdullah Zaik sekali lagi menegaskan, Himpun akan diteruskan untuk memberi penerangan berkaitan isu dan gejala membabitkan kecelaruan akidah umat Islam mutakhir ini.

"Kita tidak pernah berkompromi atau tolak ansur dengan mana-mana pertubuhan sama ada politik atau tidak kerana isu ini merupakan isu sejagat dan tidak sesuai untuk dipolitikkan.

"Sebaliknya mereka dijemput untuk sama berganding bahu dengan Himpun untuk berbincang dan mencari jalan dan pendekatan terbaik menghalang gejala murtad," katanya.

Beliau juga tidak mahu mana-mana pihak memandang sinis dan menganggap isu yang diutarakan melalui Himpun itu sebagai remeh dan mempunyai agenda tersembunyi.

"Nawaitu kita ikhlas untuk menyedarkan orang ramai di luar sana khususnya umat Islam bahawa akidah mereka perlu dipertahankan kerana ia adalah benteng untuk mengukur tahap keimanan seseorang.

"Jika sanggup menukar agama hanya atas alasan yang remeh seperti jatuh cinta dengan kaum lain, ini bermakna benteng iman mereka gagal dipertahankan. Jika ini berterusan tidak mustahil Islam hanya akan tinggal nama," katanya.

Sumber:Sinar Harian

1 comment:

  1. Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
    Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
    Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
    Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

    Kami Yang Benar,
    RAKYAT GOMBAK

    MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
    Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
    Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
    Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
    If not, we'll teach U such things happen in the USA

    Our sincerely,
    PEOPLE GOMBAK


    ReplyDelete