Friday 27 January 2012

Utusan Malaysia: Melayu perlu bangkit, bersatu


PULAU PINANG 24 Jan. - Perpecahan orang Melayu di negeri ini menyebabkan ada yang tidak melaksanakan kewajipan secara bersama-sama sebagai umat Islam kerana perbezaan pendapat dan fahaman politik.

Pengasas Pertubuhan Islam Gabungan Amal (Pertiga), Sabarudin Ahmad berkata, walaupun perkara itu sukar untuk diterima, namun hakikatnya ia berlaku di negeri itu.

"Apa yang saya katakan ini mungkin mengejutkan. Di sebuah masjid di Permatang Pauh, satu kumpulan yang fahaman politiknya berbeza tidak menunaikan solat di situ dan begitulah sebaliknya.

"Begitu juga di Balik Pulau, ketika sambutan Hari Raya Aidiladha, umat Islam tidak bersama-sama melakukan ibadat korban kerana perbezaan politik," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM), Tan Sri Omardin Mauju bahawa orang Melayu di negeri ini bakal terjerumus ke ambang kehancuran jika masih berpecah-belah dan bertelingkah sesama sendiri.

Mengulas lanjut Sabarudin berkata, disebabkan pertelingkahan secara terbuka dan serius itu, ia telah membuka peluang kepada pihak lain untuk mengambil kesempatan termasuk mempersoalkan sejarah dan asal usul kaum itu.

"Sehubungan itu, saya mewakili Pertiga menyeru orang Melayu khususnya di negeri ini supaya hentikan pertelingkahan. Sedarlah bahawa kita kini sudah menjadi minoriti.

"Jika dalam keadaan ini kita masih mahu berpecah-belah, apa lagi yang boleh kita banggakan dan wariskan kepada anak cucu nanti," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Kebajikan Insan Mulia (PKIM), Aminah Abdullah berkata, sudah sampai masanya orang Melayu di negeri ini menilai kembali sokongan mereka kepada pihak tertentu.

"Saya minta mereka renung sedalam-dalamnya perkara ini. Jangan lagi kita terpedaya dengan janji-janji manis pihak tertentu dan berterusan bergaduh sesama sendiri sehingga kampung tergadai.

"Apa yang perlu dilakukan sekarang ialah bersatu atas nama Islam dan Melayu. Kalau kaum lain boleh berbuat demikian, kenapa kita tidak?" soalnya.

Sumber: Utusan Malaysia

1 comment:

  1. Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
    Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
    Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
    Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

    Kami Yang Benar,
    RAKYAT GOMBAK

    MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
    Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
    Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
    Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
    If not, we'll teach U such things happen in the USA

    Our sincerely,
    PEOPLE GOMBAK


    ReplyDelete